aktier
elbilar

Försäljningen av elbilar rasar

Sedan klimatbonusen togs bort för tre månader sen har försäljningen av elbilar minskat kraftigt. När månadskostnaderna nu ökat med flera tusen kronor, vill svenska konsumenter hellre ha andra alternativ. 

Svenskarna köper allt färre elbilar

”Marknaden är iskall för privatkunder”,

säger Mattias Bergman, vd på branschorganisationen Mobility Sweden, till SVT. 

Klimatbonusen påverkar försäljningen av elbilar

Sedan klimatbonusen för elbilar på 50 000 till 70 000 kronor togs bort för tre månader sedan, syns en tydlig nedgång i försäljningen.

”Det är en markant nedgång på elbilar sedan bonusen försvann. Det är nästan som en av- och påknapp. Det har slagit jättemycket”, säger Johan Åkhagen Holm, vd på bilfirman RA Motor, till SVT.

Att leasar elbil dyrare upp till 5000 kronor

För privatpersoner som leasar sin elbil har månadskostnaden ökat med flera tusen kronor.

En liten elbil har nu blivit omkring 2 500 kronor dyrare i månaden. Enligt Mobility Sweden står borttagen bonus för cirka 2 000 kronor, och höjd ränta cirka 500 kronor.

Det betyder att en bil som kostat 3 000 kronor i månaden nu har en månadskostnad på cirka 5 500 kronor.

Ännu högre månadskostnad är det för en större och dyrare elbil, som kan ha en ökning med 3 000 till 5 000 kronor.

Kostnaden påverkas dessutom ytterligare av inflationen.

Tappet i försäljningen av elbilar är mindre bland företagskunder

Det görs allt färre beställningar av elbilar idag.

Men hur få som köper en elbil nu kommer att synas först i höst när de inregistreras, enligt Mobility Sweden.

Det väntas bli ett stort tapp bland privatkunderna.

Däremot märks inte den minskade försäljningen av lika mycket bland företagskunder.

Varför slopades klimatbonusen

Anledningen till att bonusen har slopats är att ”kostnaden för att äga och köra en klimatbonusbil börjar bli jämförbar med kostnaden för att äga och köra en bensin- eller dieselbil.”

Klimatbonus innebär att den som köper ny klimatvänlig bil har rätt att ansöka om kompensation hos Transportstyrelsen. Syftet har varit att få fler att satsa på klimatsmarta fordon. Den andra hälften av bonus-malus-systemet är att den som köper bensin- eller dieselbilar betalar en straffskatt som betalar bonusen till klimatsmarta bilar. Den delen blir dock kvar.

Partners för finansiell tillväxt

Våra noggrant utvalda partners har ett brett utbud av investeringstjänster för finansiell tillväxt.
Registrera ditt konto hos dem och börja investera redan idag!